Tillbaka

Ny hemsida gav 25 % ökat ordervärde

I påskas lanserade Dalhems sin nya hemsida med en helt ny design samt ny funktionalitet för exempelvis sökning på produkter och utcheckning. Nu efter fyra månader i drift hör vi med Jörgen Walli på Dalhems vad den nya sajten inneburit.

– Till att börja med, hur skulle du vilja beskriva ert företag och verksamhet?

Vi säljer bildelar, mestadels till äldre bilar som till exempel VW Bubblor och amerikanare eller specialgrejer till nyare bilar som exempelvis höjningssatser. Framförallt kanske sådant som kunderna inte hittar på Mekonomen och andra liknande butiker. Vår hemsida är en oerhört viktig säljkanal då nästan all försäljning sker via denna. Det är därför väldigt viktigt för oss att den är funktionell och lättanvänd.

– Hur upplevde du samarbetet med Digrad under arbetet med webbutiken?

Positivt. Med ett så pass stort projekt så blir det alltid lite stångandes fram och tillbaka, och även den biten är i slutändan positiv då det leder fram till ett bättre resultat efter att bägge parter fått ge sina åsikter om hur man tycker att olika saker skall göras eller se ut.

– Varför ville ni göra om er webbutik från första början?

De tre huvudsakliga anledningarna var dels att få en site som funkar fullt ut oavsett vad för enhet som kunden surfar på. Vi ville även skapa en snabbare och enklare utcheckning som förhoppningsvis skulle leda till fler avslut samt en generell nyare och fräschare känsla på sajten då den gamla sajtens design hade några år på nacken.

– Hur blev responsen från era kunder då den nya sajten lanserades?

Mycket positivt från kunderna. Både att dom gillar utseendet, enklare att hitta det dom söker och smidigare att slutföra köp. I siffror kan man se det väldigt tydligt också, då antalet besökare som kommer till oss via mobila enheter har ökat kraftigt.

– Och hur blev resultatet enligt er?

Vi är väldigt nöjda och är stolta över hur sajten ser ut och fungerar idag. Vi har fått de funktioner vi efterfrågat och den nya designen har verkligen lyft sidan till en helt ny nivå. Vi hade redan på den gamla sajten en chattfunktion som vi valde att lyfte upp och tydliggöra på den nya sajten. Kunderna använder denna mycket mer frekvent än tidigare och den genererar en hel del orderingång för oss. Fördelen med en chatt jämfört med exempelvis telefonsamtal är att på chatten kan vi hålla flera samtal igång samtidigt och vi blir inte lika låsta som när kunder ringer in till oss.

– Har ni märkt av något förändrat beteende hos besökarna på den nya webbutiken?

Den största förändringen är mängden mobila besökare och vad dom gör. Dom stannar längre på sajten och handlar även också från dom mobila enheterna, även om procenten slutförda köp fortfarande är högre från en "vanlig" dator. Webbutiken är fullt integrerad med Google Analytics så vi använder detta verktyg mycket för att analysera både besöks- och försäljningsstatistik.

– Vad är ni själva mest nöjda med i projektet?

Helhetsresultatet både hur sidan ser ut och fungerar och den effekt den nya webbutiken givit för försäljningen. Jämför man försäljningsstatistiken för perioden sedan sajten lanserades med motsvarande period från året innan har vi ökat vår försäljning med 25 % – något som vi givetvis är mycket glada för.

Jämför man försäljningsstatistiken för perioden sedan sajten lanserades med motsvarande period från året innan har vi ökat vår försäljning med 25 %

– Vad blir nästa steg att ta?

Nu gäller det att få in mer info på produkterna så kunderna hittar ännu bättre, både på sajten och via Google. Tillsammans med våra goda vänner på Digrad så är det tänkt att det skall utvecklas ett kraftfullt verktyg för att underlätta översättningar av produkttexter från främst engelska till svenska samt att sätta bättre specifikationer på våra produkter. Vi har höga förväntningar på vad detta kommer innebära och ser väldigt mycket fram emot resultatet av detta arbete.

– Slutligen Jörgen... Jag hoppas du hunnit med att ha lite vila och semester nu i sommar och inte bara jobbat?

Haha, ja men det är svårt att släppa jobbet när det går bra och det är mycket att göra. Det blir ofta så att man loggar in i systemet hemifrån och sätter sig en stund när barnen gått och lagt sig. Som tur är har jag en fantastisk personal som alltid ställer upp så att jag har tro det eller ej faktiskt kunnat unna mig någon veckas ledigt åtminstone...


Vi tackar Jörgen för att han tog sig tid att svara på våra frågor och önskar Dalhems stort lycka till med den fortsatta utvecklingen av webbutiken.

Digrads e-handelslösning

Med Digrad Business affärssystem får Ni sömlös integration mellan affärssystem och webbutik. De produktbilder och -texter som syns i webbutiken administreras direkt i affärssystemet. Med ett enda klick kan produkter göras aktiva eller vice versa på hemsidan. Hanteringen av exempelvis priser och betalningar sker även denna från affärssystemet. En order som inkommer via webbutiken dyker per automatik upp och listas i affärssystemet och följer därefter exakt samma flöde som andra, manuellt inlagda order. Genom att webbutiken är integrerad med verktyget Google Analytics kan förvärvs- och användarstatistik lätt analyseras vidare.