Tillbaka

Integrerad e-handel

Norins Ost AB är familjeföretaget som med sina drygt 80 års verksamhet kan titulera sig Sveriges äldsta inom ostbranschen. Idag driver tredje generationen Norin tre egna butiker och säljer ostar och andra delikatesser till 75 återförsäljare runt om i landet. Sedan 2010 använder man DigRAD Business för att administrera samtliga affärsflöden på företaget.

När Norins Ost skulle expandera sin verksamhet på nätet valde de Digrad som leverantör av e-handelslösning. Lösning är helintegrerad med det befintliga affärssystemet och order från webbutiken följer samma flöde som de vanliga ordrarna.

Vi har sedan länge haft som målsättning att ge fler möjligheter att köpa ost från oss genom att komplettera vår butiksförsäljning med att sälja ost på nätet, berättar Lena Norin Selhag, VD på Norins Ost AB. Det var därför vi lanserade hemsidan Ostogram under våren 2012. Den innefattar dels traditionell e-handel och dels möjligheten att beställa gåvokort som sedan löses in mot färdiga delikatesspaket, fortsätter Lena.

E-handelslösning integrerad i Digrad Business

En av styrkorna i e-handelslösningen är att den är helt integrerad med det befintliga affärssystemet. Genom att all administration av Ostogram sker direkt i Digrad Business slipper Norins Ost onödigt dubbelarbete. Den tiden kan istället läggas på att ge kunskap och service till sina kunder.

Camilla Svärd, som sköter administrationen av Ostogram, berättar hur det kan fungera rent praktiskt: Jag kan från affärssystemet snabbt och enkelt publicera artiklar i vårt produktregister till Ostogram. Alla texter och bilder som visas på hemsidan styrs från Digrad Business. Om jag ändrar på priser slår de igenom direkt och att skapa nya produktpaket är enkelt.

Jag får snabbt och enkelt en överblick över inkomna order att behandla och leveranser som ska skickas.

Tack vare möjligheterna att skapa egna listor och färg-koda dessa kan jag väldigt snabbt och enkelt få en överblick över inkomna order att behandla och leveranser som ska skickas, fortsätter Camilla.

Fördelen med en helhetslösning

Kunden har möjlighet att välja mellan en rad olika betalningsalternativ som exempelvis kreditkorts-betalning via Samport eller faktura via Handelsbanken Finans. Då beställning slutförs på hemsidan skapas automatiskt en order i affärssystemet. Till kunden skickas automatiskt en orderbekräftelse via e-post.

Från ordern är det enkelt att ta fram betalningsstatus och andra underlag. På lagret kan underlag för plock och packning skrivs ut direkt från systemet. Och då frakthandlingar skrivs ut aviseras automatiskt försändelsen elektroniskt till Posten.

I samband med utleverans kan jag skriva ut frakthandlingar och ett litet informationsblad att lägga med i leveransen. Vi vill gärna berätta för kunden vad det är för produkter de får och hur de bör hanteras för att hålla sig fräscha, berättar Camilla.

Rabattkoder och merförsäljning

E-handelslösningen kompletteras med möjligheten att skapa rabattkoder. Det kan till exempel vara ett fast avdrag på en viss produkt, en procentsats av varukorgen eller fri frakt på en order. Rabattkoderna anges vid köptillfället och läggs då till på ordern.

En fördel med rabattkoder, förutom att locka till köp, är att det är enkelt att mäta effekt av marknadsföring. Genom att ange en rabattkod i till exempel en annons eller på Facebook och sedan jämföra det med antalet beställningar med samma rabattkod.

Något som varit viktigt för oss är att ta fasta på merförsäljning.

Något som varit viktigt för oss är att ta fasta på merförsäljning. Vi försöker vara aktiva på vår Facebook-sida och använder oss av nyhetsbrev för att få tidigare kunder att komma tillbaka och besöka oss. Vi ser även till att skapa relationer mellan produkter i Digrad Business. Genom att göra det visar en produkt på hemsidan även produkter som går bra ihop med den, avslutar Lena Norin Selhag.